Belangrijke rol Techni Team in meertalig Medimel

Tulay Kaynak1.png04 nov

Je bent gauw moe, hebt last van malaise, pijn in … Voor Nederlanders onderling valt het niet mee om klachten helder te communiceren naar een zorgverlener. Nog veel lastiger is het wanneer jij Berbers spreekt, Turks, Arabisch of Spaans, terwijl de zorgverlener alleen maar Nederlands, Engels of Duits verstaat. Zo’n Babylonische spraakverwarring doet afbreuk aan een hoogwaardige zorg.

Onbeholpen en onbegrepen
Voor een ICT’er is het een hele uitdaging om een ander uit te leggen hoe hardware werkt. Voor hem is het gesneden koek, voor die ander abracadabra. Wie geen kennis heeft van het Nederlands kan zich ontzettend onbegrepen voelen wanneer een arts hem of haar niet verstaat. In een aandachtswijk gebeurt dit maar al te vaak. Dat is anders in Gezondheidscentrum Medimel. De zorgverleners daar kennen de taal en cultuur van hun patiënten. Zij staan hen sinds de opening op 1 september 2016 te woord in hun eigen taal.

Bewuste keuze
Die hoogwaardige zorg vereist een even hoogwaardige ICT. ICT waarnaar de zorgverleners geen omkijken meer hebben. Techni Team heeft die rol bij Medimel. Tot grote tevredenheid van directeur Tulay Kaynak. ‘Naar de patiënten toe laten we zien wat onze kernwaarden ‘respect’, ‘samenwerken’ en ‘vertrouwen’ inhouden. Datzelfde mogen we verwachten van onze leveranciers. Dus óók van Techni Team. Dit bedrijf heeft mij daarin zeker niet beschaamd. Ik ben twee jaar bezig geweest met de voorbereidingen voor Medimel. Als ik tegen problemen aanliep, wees Techni Team-directeur Edwin van Vulpen mij op de mogelijkheden en onmogelijkheden, adviseerde hij mij om dingen te doen of juist niet te doen.’

"De zorgverleners van Medimel kennen de taal en cultuur van de patiënten"

Advies van Techni Team
Dat Techni Team de werkplekhosting doet voor Medimel, is voor Tulay Kaynak een bewuste keuze geweest. ‘Ik heb daar geen spijt van gehad. In korte tijd moesten we een huisartsinformatiesysteem (HIS) aanschaffen en implementeren én die werkplekhosting regelen. Beide sporen gingen prima samen. Ik heb op advies van Techni Team de leverancier van het HIS gekozen. De werkplekhosting was een aanvulling daarop. Techni Team heeft dat zeer correct geregeld.’

Doorbraak
Problemen met ICT kunnen de zorgverleners van Medimel absoluut niet hebben. Want iedere dag krijgen zij nieuwe aanmeldingen binnen, zowel van autochtone als allochtone patiënten. Nu ieder in zijn eigen taal kan worden geholpen, is dat een doorbraak in de eerstelijnsgezondheidszorg. Kaynak: ‘Tot nu toe liepen allochtone inwoners altijd tegen communicatieproblemen aan, zodra zij zorg nodig hadden. Zij konden een tijdje een tolk krijgen, maar die werd snel weer wegbezuinigd. Mensen voelden zich niet geholpen en helemaal niet begrepen. Gingen vaak met verkeerde medicijnen naar huis. Aan die praktijk is nu een einde gekomen.’

Gidsfunctie
De vraag of Medimel zo niet eerder segregatie dan integratie bewerkstelligt, beantwoordt Tulay Kaynak met een beslist nee. ‘Neem een allochtone moeder met een ziek kind. In de oude situatie werd de drempel om naar de huisarts te gaan voor haar alleen maar hoger. Ze had de neiging om de oplossing in eigen kring te zoeken. Nu komt zij naar Medimel, waar de huisarts haar taal en cultuur kent en daarop inspeelt. Wij wijzen haar de weg naar de juiste zorginstanties. Hoezo segregatie …?! Medimel heeft juist een gidsfunctie richting integratie.’

Stralende toekomst
Op de vraag of Gezondheidscentrum Medimel klaar is voor een stralende toekomst, antwoordt Tulay Kaynak genuanceerd. ‘Wel als het gaat om de ICT. Die verantwoordelijkheid hebben we vol vertrouwen bij Techni Team neergelegd. Ook als het gaat om alle nieuwe patiënten die zich hebben gemeld en zich nog steeds dagelijks melden. Voor hen hebben wij alles op orde. Er is ook een keerzijde. Wij hebben een dertig jaar oude praktijk overgenomen. Dan merk je dat er nog veel werk ligt. Intussen kan Medimel in Utrecht veel betekenen.’

Grotere bekendheid
Utrecht kent meer aandachtswijken dan alleen Kanaleneiland. Houdt zij de mogelijkheid open van een dependance in Overvecht of in Lombok? Kaynak: ‘Wie weet. Maar eerst gaan we Medimel bekend maken onder alle inwoners van Utrecht. We kunnen heel wat nieuwe patiënten hebben, onder meer dankzij een prima functionerend HIS, goede ICT en goede telecommunicatie. Met dank aan Techni Team.’

« Terug

Deel dit bericht

Scroll naar boven