« Terug

eHealth: er zijn zoveel mogelijkheden, zoveel kansen!

Mobile eHealth.jpg27 aug

Nog geen 30% van de huisartsen geeft zijn patiënten de gelegenheid om online met hen in contact te komen. Kijkend naar ziekenhuizen zien we dat het percentage nog veel lager ligt. Een paar interessante initiatieven op een rijtje!

Boekingen voor een hotel, verzekeringen, bankieren, shoppen. Het kan allemaal via internet tegenwoordig. Toch is het meestal moeilijk om een afspraak bij de dokter of een specialist online te boeken. De meeste afspraken moeten nog altijd telefonisch worden gemaakt. Er zijn zelfs nog ziekenhuizen die werken met ponsplaatjes, de meeste ziekenhuizen hebben deze pas recent afgeschaft.

Natuurlijk is dit verklaarbaar. Ten eerste, een arts of medisch specialist vernieuwt op medisch vlak, niet op automatiseringsgebied. De passie van een medicus ligt bij zorg, niet bij automatisering. Daarnaast is het zo dat een verandering of vernieuwing meestal tijd en geld kost, terwijl het niet altijd duidelijk is wat de opbrengsten zullen zijn. Ook het aspect ‘gewoonte’ speelt een rol. Waarom moet er iets veranderen, als het goed gaat zoals het nu is? Als laatste telt ook het feit dat er in de zorg geen echte marktwerking is. Een medicus hoeft geen reclame te maken om patiënten binnen te halen, de patiënt belt zelf naar de huisarts wanneer hij denkt dat dit nodig is.

In deze blog wil ik laten zien dat het ook anders kan. Vernieuwing als kans, niet als bedreiging. Nieuwe mogelijkheden kunnen, wanneer juist ingezet, leiden tot een duidelijke verbetering van de zorg, met daarbij ontzorging van de medici. We zetten enkele mooie, interessante initiatieven op een rijtje:

OZO-Verbindzorg, Toegang tot informatie op ieder gewenst moment

OZO-Verbindzorg (www.ozoverbindzorg.nl) is een web-based communicatie- en coördinatieplatform dat het sociaal medisch netwerk rond kwetsbare, nog thuiswonende mensen ondersteunt. Het programma optimaliseert de samenwerking tussen hulpvrager (de cliënt), mantelzorgers en medische hulpverleners. Kwetsbare ouderen en hulpbehoevenden en hun mantelzorgers hebben vaak behoefte aan informatie die op dat moment aansluit bij hun situatie. OZO-Verbindzorg zorgt ervoor dat ze op het gewenste moment toegang hebben tot die informatie. Het programma werd ontwikkeld voor de omgeving van Raalte als compensatie voor het daar wegvallen van het verzorgingstehuis. Het programma, een soort virtueel verzorgingstehuis, moet het mogelijk maken dat zorgvragers langer thuis kunnen blijven wonen.

In dit korte filmpje wordt OZOverbindzorg krachtig uitgelegd: https://youtu.be/QnaucSI4_yA

Het programma is daarnaast ook bedoeld om de communicatie tussen de (medische) professionals zoals wijkverpleegkundigen, huisartsen, apothekers en praktijkondersteuners te verbeteren. Het tijdig onderling informeren van elkaar leidt tot beter op elkaar afgestemde zorg en voorkomt het langs elkaar heen werken van hulpverleners. Hierdoor neemt de kans op onopgemerkte verslechtering van de gezondheidssituatie van patiënten af en wordt de kans op complicaties door miscommunicatie kleiner. De kracht van dit communicatieprogramma is het kunnen communiceren met de juiste persoon op het juiste moment.
Het systeem is nu al werkzaam in Deventer en Olst en het is de bedoeling om ook in Zwolle en Wijhe te gaan draaien.
Voor meer informatie zie: http://zorgenz.nl/nieuws/ozo-simpel-en-effectief

WebCamconsult.com, thuis op de bank in gesprek met de dokter

WebCamconsult is een online spreekuursysteem dat is geïnitieerd door en ontwikkeld onder leiding van artsen, waardoor het vanzelfsprekend uitermate geschikt is voor medisch specialisten, huisartsen en overige artsen en niet te vergeten hun patiënten. Het systeem is ook bijzonder geschikt voor andere spreekuurhoudende behandelaars of consultants, zoals bancaire adviseurs, WMO afdelingen van gemeenten etc.

Het past naadloos op de praktijk: patiënten dan wel cliënten kunnen een afspraak boeken aan de balie of via de telefoon. Vervolgens melden zij zich via computer, tablet of smartphone op afgesproken tijd via een per mail ontvangen link in de digitale wachtkamer. De behandelaar overziet de wachtkamer en initieert vervolgens de face-to-face gesprekken via de webcam.
Interesse? Lees verder op www.webcamconsult.com

Uw Compaan, de tablet voor ouderen

Maak kennis met de Compaan, een tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen. Simpel in gebruik en prachtig vormgegeven. Ervaring met computers is niet nodig. Iedereen kan met de Compaan overweg. Familie en vrienden communiceren met de Compaan via het Compaan Portaal, onze online familie-omgeving die overal ter wereld bereikbaar is. Via mobiele telefoon, tablet of gewoon via de computer. Uiteraard is de communicatie veilig en vindt plaats binnen een gesloten omgeving.

Een prachtig initiatief om ook de ouderen deel te laten nemen aan het digitale tijdperk en dit positief in te zetten, ten behoeve van communicatie rondom de oudere, maar ook mantelzorg en bijvoorbeeld een gedeelde agenda behoort tot de mogelijkheden.
Kijk op www.uwcompaan.nl

Wij als Techni Team willen u graag helpen om automatisering in te zetten als hulpmiddel, als mogelijkheid om uw bedrijfsvoering nog meer gestroomlijnd te laten verlopen. Wij hebben de kennis in huis om, samen met u, te kijken hoe we u kunnen helpen. Bel(0318-574395) of mail(sales@techniteam.nl) ons, we gaan graag het gesprek aan!

« Terug

Deel dit bericht

Scroll naar boven