Een partnerbijdrage van Diana van der Stelt, Maxim Nyansa Foundation.
Sinds 2018 doneert Techni Team alle computers en andere hardware die niet meer door klanten worden gebruikt aan Maxim Nyansa. Een stichting in West-Afrika die de computers inzet voor onderwijsverbeteringsprogramma’s in Ghana en 5 andere Afrikaanse landen. Dankzij computers uit Nederland blijven deze programma’s betaalbaar voor scholen. En de computers krijgen een tweede leven. De lokale gemeenschap betaalt wel voor de training van de leraren en het opzetten van de computerklaslokalen.
Dit jaar heeft Maxim Nyansa een nieuw programma gestart: er starten diverse leerwerkbedrijven waar werkloze schoolverlaters een vak leren op het gebied van reparaties van elektronica en werkplek ondersteuning. De organisatie heeft als missie het scheppen van loopbaankansen voor Afrikaanse jongeren met behulp van informatietechnologie. Met 50% jeugdwerkloosheid en een grote vraag naar goede IT services is dit dus een logische stap.
In oktober is Thijs afgereisd naar Ghana om de principes en praktijk van professionele klantenservice over te brengen aan 12 trainees.
Dit was een goed moment voor Techni Team om opnieuw in actie te komen. Thijs van de Weerthof is al een aantal jaren als bedrijfskundige verantwoordelijk voor het professioneel inrichten van alle bedrijfsprocessen bij Techni Team. Met behulp van ondersteuningssoftware en gericht sturen op KPI’s werkt het bedrijf aan continue verbetering. In oktober is Thijs afgereisd naar Accra, Ghana, om op het trainingscentrum van Maxim Nyansa de principes en praktijk van professionele klantenservice over te brengen aan 12 trainees.
Thijs: “Het was goed om een paar dagen te wennen aan het tropische weer en het Afrikaanse eten. Daarna moest ik aan de bak om op een interactieve manier het principe van customer service over te brengen en met de groep te oefenen.”
De 12 trainees ronden hun opleiding medio december af en gaan dan in verschillende steden leerwerkbedrijven opzetten. Thijs blijft stand-by voor al hun vragen bij het starten van hun dienstverlening.
“Het was een hele leuke en waardevolle ervaring, ik ga graag nog een keer terug”.